Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op poedel.startpagina.nl

tondeuse

mirjam
28 Okt, 2010 20:52

Hallo poedelliefhebbers,

Wij kan mij vertellen of een Andis Power Groom geschikt is voor een poedelvacht?

Ik wil mijn poedel tussen zijn trimbeurten door zelf bij gaan houden.Is de Andis geschikt of is een Aesculap beter.

Groeten

Mirjam

Bewerkt 03 Nov, 2010 01:09
carla
28 Okt, 2010 22:35

Ik ben een fan van de Aesculap. Het is wel duurder maar dan heb je ook wat. Het ligt ook aan de vachtstructuur van de hond. Wanneer je een zware vacht hebt dan is Aesculap wel erg goed. Maar wanneer je een kleinere hond hebt met een lichte vacht dan kun je ook met een Andis of een Moser goed uit de voeten.

Succes.

mirjam
29 Okt, 2010 07:14

het is een zwarte koningspoedel. Ik vind zijn vacht vrij zacht voelen maar hij is pas net 1 dus zit nog in de vachtwissel. Ik kwam laatst twee witte koningspoedels tegen en die voelde veel stugger aan maar waren ook wat ouder. Hij is al een keer flink kort getrimd. Ik zal wel eens aan de trimmer vragen wat zij van zijn vacht vind. Bedankt voor de informatie.

Claudia
29 Okt, 2010 12:20

Hi,

Ben zelf van aesculaep af en over gegaan op de andis powergroom. De aesculaep vond ik te luidruchtig en zwaarder in de hand. Met de tijd (na showcarriere van 2 witte koningspoedels) wil ik een clippervac kopen en de aansluiting in handiger / makkelijker op de andis. De draadloze optie met batterypack vind ik ook een plus.

Bij andis kan je verschillende merken scheerkoppen erop zetten en je kan kiezen uit grovere of fijnere scheerkoppen van dezelfde mm'ers. De aesculaep is wel weer veel handiger als je veel honden moet doen zoals een fokker of trimmer.

Maar is het alleen voor je eigen poedel is de andis ook prima. Uiteraard de vacht schoon en ontklit is het beste en ik verwacht dat als dit niet zo is de aesculaep meer kan hebben, het is gewoon een zwaardere machine maar wel 2x zo duur.

Succes!

mirjam
29 Okt, 2010 13:10

Daar ging het mij ook een beetje om in vind de Aesculap erg duur en ik heb hem voor maar een hond nodig.

Uiteraard wil ik er wel een die fatsoenlijk functioneert dus daarom vraag ik ook naar ervaringen met de Andis.

Maar als jij er zelfs showpoedels mee kan bijhouden dan moet het met onze HTK-poedel ook wel goed komen.

Ik blijf uiteraard wel naar de trimmer gaan maar ik wil hem tussendoor netjes houden.

Ik heb een paar weken geleden voor de eerste keer zijn voetjes zelf bijgewerkt en de haren bij zijn oogjes. Koda zit ook steeds rustiger bij vachtverzorging dus toen ging het toch een beetje kriebelen om eens te proberen wat ik zelf kan. Want dat getut met de hond is toch wel heel leuk.

Hij gaat volgende week naar de trimmer dus dan is de basis in ieder geval goed. Hoe vaak wassen jullie je poedel want ik merk wel als hij gewassen is dat hij veel gemakkelijker geborsteld kan worden.

Claudia
29 Okt, 2010 13:28

De showpoedels gaan gemiddeld 2x per maand maar kan zelfs iets meer afhankelijk van shows en nu de vachtwissel.

Goede shampoo EN cremespoeling is een verademing ook al heeft je poedel geen showvacht.

(In jerrycan verpakking veel goedkoper in aanschaf, bv op hondenshows of via internet.)

Mijn vorige (senioren)poedels deed ik gemiddeld 1x per maand / 6 weken wassen omdat oude honden gewoon meer lijflucht krijgen en een vettere huid. Lijf deed ik vaak met de 5 of 7 mm en de benen vaak met de 9 of 12 mm.

Soms ook wel de benen knippen maar hoe ouder ze werden hoe sneller ik klaar wilde zijn.

Als ze echt vies waren van bos of strand oid dan waste ik eerst met een hele goedkope shampoo voor het vuil eruit te halen, daarna met een verzorgende shampoo en daarna met een goede cremespoeling (niet te goedkoop want die zijn vaak heel vet). Die mengflessen waarin je al warm water doet en daarna een scheut shampoo zorgt er voor dat het goed verdeeld in de vacht en je niet veel te veel gebruikt. Een must om een aantal van die flessen te hebben.

Een waterblazer is zo en zo een aanrader, zelfs op droog haar kan je vuil, zand en kleine klitjes eruit blazen (mits de vacht niet veel te lang is) zodat je minder hoeft te borstelen. Na het wassen is de hond veel sneller droog dan met een fohn alleen. En laten opdrogen is echt af te raden omdat de dichte krullen veel te snel weer klitten en een natte poedel makkelijk kou vat doordat hij geen ondervacht heeft.

Al zou je alleen zijn voetjes, snuit, staartaanzet tussen de trimbeurten door bijhouden ziet je poedel er al veel langer verzorgder uit. Je kan natuurlijk ook een trimworkshop kunnen doen bv via de poedelclub of specialgrooming.nl.

mirjam
29 Okt, 2010 15:38

Ik heb nu shampoo van Jean Peau en ik zag al dat je daar ook cremespoeling van hebt.

Ik heb hem de laatste keer na het wassen (zonder cremespoeling want die heb ik dus nog niet) antiklitspray gebruikt en toen geborsteld.

Internet zal ik ook eens af gaan struinen voor grote verpakkingen van shampoo en cremespoeling.

Aan een trimcursus heb ik ook al gedacht maar ik wil eigenlijk niet zo'n stijve poedel alhoewel zijn modeltje al meer en meer echt poedel wordt hihi, dus ik zoek een cursus waar ik heb gewoon kan leren bijhouden zoals ik dat wil dus wel verzorgd maar niet te stijf. En dit bedoel ik niet beledigend naar mensen die wel een showpoedel hebben dat is gewoon niet mijn ding ik houd van een sportieve poedel. Van de zomer was hij lekker kort was ook met zwemmen erg gemakkelijk want dat vind hij fantastisch.

En de reden dat ik een tondeuse wil is inderdaad om een aantal dingen gewoon zelf bij te kunnen houden zodat hij er langer netjes uit ziet en als de basis goed is is het voor mij als leek natuurlijk gemakkelijker om er aan te gaan beginnen.

Dus dank je wel voor je goede tips.

Claudia
29 Okt, 2010 16:18

Een hele cursus is niet nodig voor je eigen hond.

Wel is het handig om ook voor het gewone htk model de juiste kneepjes te leren mbt scheren/knippen.

Want dat model kan je echt mooiere krijgen met de juiste scheer/kniptechniek.

Vandaar mijn suggestie voor een workshop (1 dag) ipv een cursus, je neemt je eigen hond mee en kan gelijk aan de slag ;-).

mirjam
29 Okt, 2010 16:54

kan ik die workshops vinden op de site die je noemde. (ik bedoelde trouwens met cursus ook zo'n workshop waar je met je eigen hond kan oefenen).

Ik ben het met je eens dat je als beginner wel tips kan gebruiken hoe je bepaalde dingen het beste kan aanpakken.

Als je toevallig een goede weet in de buurt van Eindhoven houd ik me aanbevolen.

Ik kom ook wel eens knipdagen tegen op de site van Jetty vd Hulst (als de naam niet helemaal goed is sorry), zij is volgens mij ook heel goed.

jessica
29 Okt, 2010 18:44

Hallo Mirjam,

Ik heb al eerder bij Wil de Graaf,www.specialgrooming.nl ,een workshop gevolgt en dat beviel mij echt heel goed.Ze zit in rotterdam.Dat is wat minder…maar wel de moeite waard.Je kiest dan zelf je model uit,Wil doet dan stukje voor stukje voor op jouw poedel en jij probeert dan haar na te doen.Mocht het totaal mis gaan ,maakt Wil er toch nog iets moois van!Ik ben van plan om in November weer eens te gaan.Maar kijk even op haar site.

Ps ik scheer nu met de Andis en vindt deze gemakkelijk dan de Aesculap(lichter in de hand).En de opzet voetjes en lengte stukjes zijn echt stukken goedkoper zijn dan bij de Aesculap.

Groetjes van Jessica en Prins